Yrityksiä kiinnostavat
kuluttajien nettijutut
Perjantai 14.12.2007 klo 12:25 (päivitetty pe 12:25) STT
Suomalaiset yritykset ovat erittäin kiinnostuneita kuluttajien nettikeskusteluista. Tutkimusyhtiö InterQuestin tekemässä kyselyssä yli 80 prosenttia yrityksistä piti tärkeänä tietää, mitä yrityksestä puhutaan internetissä.
Helge: Tämä on mielestäni uutta. Blogit ovat pitkään olleet Suomessa ns. EVVK kamaa.
Yli puolet yrityksistä kertoi seuraavansa kuluttajien nettikeskusteluja ja blogeja. Lähes sama määrä ilmoitti haluavansa hyödyntää keskusteluja nykyistä paremmin.
Helge: Yli puolet, kuulosta suurelta.
Seurantatiedon hyödyntämisessä ollaan kuitenkin vasta alkutaipaleella. Vain kymmenen prosenttia keskusteluja seuraavista yrityksistä sanoi hyödyntävänsä tietoa liiketoiminnassaan.
Helge: Heikot signaalit kiinnostavat, mutta ei tiedetä, mitä tehdä.
Useimmiten seurantatietoa käytettiin tuotekehittelyssä ja markkinoinnissa. Muutamissa yrityksissä keskusteluja käytettiin asiakaspalautteena.
Helge: Tuntuu liian järkevältä.
InterQuestin kyselyyn vastasi alkusyksyllä 350 suomalaisyritysten markkinointi-, myynti- ja viestintäpäättäjää ja johdon jäsentä. - STT
Helge: Pieni otos selittää korkeat numerot. Oikealla valinnalla numerot saadaan suuriksi.
Kytken Jaiku keskustelun tänne.
4 kommenttia:
Jaikusin eilen tästä, kun olin tilaisuudessa, jossa InterQuest tästä kertoi. Ei nyt suurta luottamusta herättänyt tutkimus tai sen menetelmät.
Kysehän oli siis kaikesta verkkokeskustelusta. Minusta ei ollut yllättävää, että 80 prosenttia on siitä kiinnostunut, mitä puhutaan: kukapa ei olisi. Vaikutelmaksi vain jäi, että ei oikein tiedetä, että miten seurattasiin ja miten sitä saatua tietoa hyödynnettäisiin.
Mieleeni tulee, että vain pieni murto-osa yrityksistä on aidosti kiinnostuneita.
Moniko ylipäätään seuraa verkkokeskustelua saati osallistuu siihen?
No aito kiinnostus keskusteluihin on toki varmasti ihan eri asia kuin se, mitä kyselyissä sanotaan. Eli helppohan on ruksata, että joo, kiinnostaa, koska kuuluu ajan henkeen niin sanoa, mutta arkisessa firman toiminnassa tuskin sitten tehdään mitään seuraamisen eteen.
Järjestelmällistä verkkokeskustelun seurantaa ei näidenkään tutkimusten mukaan vielä kovin monella suomalaisella, kuluttajakauppaa tekevällä firmalla ole.
Osallistuminen on sitten oma asiansa: se kuitenkin vaatii vielä enemmän. Ja toki on päätös sinänsä sekin, että ollaan menemättä mukaan keskusteluun. MOni firma vain ei ole vielä mitenkään linjannut, kuinka toimitaan.
Marinadi, on helppo olla kanssasi samaa mieltä.
KIINNOSTUS herää vähitellen, kun Hesari ja monet paikallismediat (megatrendimittareita) käsittelevät Facebookia ja Sosiaalista Mediaa. Moni varmaan pitää näitä eräänlaisia ilmoitustauluina.
VERKKOKESKUSTELU vaatii paneutumista ja vähemmän nörttimäinen eksekutiivi saattaa pelästyä, kun keskustelu ei suju ylhäältä alas ja hallitusti ja velloo suuntaan ja toiseen. Kontrollin puuttuminen pelottaa yritysjohtajia (tarkoitan nyt yritysten suurta kenttää, en high-techiä ja media-alaa).
OSALLISTUMINEN vaatii aikaa ja viitseliäisyyttä. Tavallisella toimarilla ei ole mielestään aikaa "roikkua verkossa" ja lähestyy teemaa tuottavuusnäkökulman ja ajankäytön "järkevyyden" näkökulmasta ja silloin peli on pelattu, koska verkkoviidakko syö väistämättä myös aikaa. Sinä ja minä ja Hentun Lisa tietävät, ettei bloggaaminen ja sosiaalinen verkostoituminen onnistu normaalina pidetyn ajankäytön raameissa. Tämä on elämäntapa ja lisäksi pitää vielä hoitaa duunit ja velvoitteet.
PARADOKSI. Miten tämän sovittaa tuottavuusvaatimuksiin? Oletko miettinyt tätä puolta. Siinä on muutaman miljoonan taalan kysymys. Ratkaistaan ongelma ja dilkataan fyrkat.
Viikonloppuja. Meillä on paistettu pullia, leipomuksia ja muuta jouluruokaa pakastimeen. Ensi viikon lopulla pakkaamme auton ja siirrymme muutamaksi viikoksi Sotkamoon.
Lähetä kommentti