Yritykset ovat ryhtyneet vaatimaan tehokkuutta myös tutkimukselta ja tuotekehitykseltä. Nokia käyttää ylivoimaisesti eniten rahaa tutkimukseen ja tuotekehitykseen.
- 3/4-osaa Taloussanomien selivtyksessä mukana olleiden suomalaisten pörssiyritysten T&K panoksesta, joka on arvoltaan 4,9 miljardia euroa
- Nykyään vaaditaan nopeammin konkreettisia tuloksia: kassavirtaa tuovia tuotteita ja palveluita
- Rahaa käytetään niukemmin perustutkimuksen kaltaiseen työhön
- Aidosti uutta etsivä tutkimus sopii huonosti pörssiyhtiön kvartaaliajatteluun?
- Yritykset tekevät entistä enemmän yhteistyötä toisten yritysten kanssa ja ulkoistavat myös tutkimusta ja tuotekehitystä
Tutkimus ja tuotekehitys koettelevat sijoittajien kärsivällisyyden lisäksi heidän riskinsietokykyään. Osa yrityksistä kohottaa tuottavuuttaan tutkimuksen avulla, joidenkin tuottavuus saattaa heikentyä.
T&K ei ole mikään pässinvarma viisasten kivi. On osuttava oikeaan, T&K voi mennä pieleen ja silloin rahat menevät hukkaan.
Yritys voi parantaa tuottavuuttaan, vaikka sillä ei olisi lainkaan tutkimus- ja tuotekehitysorganisaatioita.
Iso osa tuotekehityksestä tapahtuu pikkuhiljaa oman toimen ohella ja yhteistyössä asiakkaiden tai muiden kumppaneiden kanssa.
Innovaatio saattaa olla uusia tapa toimia tai valmistaa jotakin. Innovaatio saattaa syntyä, kun otetaan uutta teknologiaa käyttöön tai kun vanhaa yhdistellään uudella tavalla.
Innovaatio voi yhtä hyvin olla liiketoimintamalli tai markkinointiratkaisu. Ne kaikki auttavat yritystä käyttämään voimavarojaan tehokkaammin eli parantamaan tuottavuuttaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti