- Uusi toimintatapa (tässä näkyy verkottuminen)
- Yhdessä tekeminen (julkisuutta rakennetaan porukassa)
- Yhden asian tiimit (jokainen hoitaa oman tonttinsa, mutta yhdessä julkisuuteen)
- Kavereiden kanssa yhdessä (enemmän näkyvyyttä)
- Joukkuepeliä yhteiseksi hyväksi (yksinäinen maratoonari vs. joukkuepelaajat)
- Ryhmässä tekemisen taidot opitaan opiskeluajan workshopeissa
- Projektimme tarjoaa mahdollisuuden keskittyä tuotantoon (esim. FRÖ)
- Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset ovat erikseen ja ottavat vastuun myynnistä
- Organisoitua ja pitkäjänteistä myynnin ja viennin edistämistä
- Sovellamme sähköisen kaupankäynnin keinoja pienten yritysten tarpeisiin
- Hanna Sarén suunnitteli puukenkämalleja Talla Ky:lle (Myrskylä)
- Televisionäkyvyys ja mediapeitto avainasemassa kotimaan myynnissä
- Merkkiä luodaan julkisuuden kautta (Internet maailmanlaajuisesti, YouTube, blogit ja SM)
- Taustalla on oltava paljon osaamista ja toimiva tuotanto
- Piilomainonnan monet keinot (we ain't seen nothing yet)
- Bränidsijoittelu (aivan alkutekjöissään)
On todella hyvä, että näitä uusia yrityksiä tulee, koska nuorilla ei ole muuta väylää purkaa luovuuttaan ja tekemisen paloaan. Kaikki yritykset eivät kanna pitkälle, mutta kyllä tästä joukosta löytyy kansainvälistä menestystäkin.
- Luovuutta (luovan talouden esiinmarssi 2004-2008)
- Tekemisen riemua (yksin puurtamisesta ryhmämeininkiin!)
Pienet merkit ovat hintavia isoihin verrattuina, käsityö ja pienet erät maksavat eikä kaikilla ole niihin varaa. Silti ne ovat tärkeitä edelläkävijöitä, joita isotkin seuraavat. Aina voi löytää jotakin, joka liudennettuna sopii massatuotantoon.
- Korkea hintataso
- Kapeat myyntikanavat
- Edelläkävijöitä tarvitaan
- Ei löydy Stockmannilta
- Minimerkit eivät kävele kadulla vastaan
- Pienuus on myös yksilöllisyyden tae
Vaatteet ovat nuorekkaita ja leikkisiä, mutta eivät pelkkiä klubivaatteita. Ne on suunniteltu nuorille kaupunkilaisille, trendikkäille, mutta massaan kyllästyneille. Kotimaan myynti ei riitä yritykselle ja kasvu onkin etsittävä ulkomailta.
- Nuorekkaita, leikkisiä, klubikuteita
- Kasvua etsittävä ulkomailta
- Kotimaan myynti ei riitä
- Paikallismyynnillä ei elä
GLOBE HOPE
Eritkoistuneen pk-yrityksen tuotannosta menee yli 70 prosenttia vientiin. Tärkein vientimaa on Japani, mutta myös Ruotsi ja Saksa ovat kiinnostavia kohteita. Yhteys japanilaisiin maahantuojiin syntyi malliston koemarkkinoinnissa Vatevassa viime vuonna (2003). Euroopan Unionin -projekti Gateway to Japan vei Globe Hopen messuille Yokohamaan. Kaupankäynti japanilaisten kanssa on onnistuessaan tehokasta, koska yhden japanilaisen maahantuojan kautta tavoittaa 60-120 jälleenmyyjää.
- Japanilaiset kauppahuoneet tarjoavat tehokkaat kanavat
- Yhteisytö suurlähetystön kanssa
- Kaupalliset edustajat
KANAVIEN RAKENTAMINEN
Globe Hopella on neljä maahantuojaa. Kasvumahdollisuuden näyttävät hyviltä, toimitusjohtaja Seija Lukkala kertoo. Konsepti kehitettäminen kesti kaksi vuotta, ja yritys perustettiin 2003. Uudenmaan TE-keskus oli apuna ja ohjasi yrittäjät oikeille konsulteille.
- Ammattilaisilta apua kanavien avaamisessa
Konsulttien kanssa Luukkala ja Mattila rakensivat liiketoimintasuunnitelman. Samalla rekrytoitiin ensimmäiset kolme nuorta suunnittelijaa, jotka tekivät koemalliston. Ennen tuotannon aloittamista tehty markkinatutkimus paljasti, että yli 30-vuotiaiden kynnys ostaa uusio- ja kierrätysmateriaalista valmistettuja tuotteita on liian korkea. Yrityksen kohderyhmä onkin määritelty nuoriin aikuisiin.
- Kohderyhmänä nuoret aikuiset
- Liikkeelle liiketoimintasuunnitelman avulla
Globe Hopen asiakkas om usein alle kolmekymppinen nainen, jolla on kohtuulliset tulot. Ostopäätös lähtee vaatteesta, kun se on niin muodikas, se on pakko ostaa. Tavoitteena on tulla kohderyhmän parissa arvostetuksi kansainväliseksi merkiksi, jolla on arvoja.
- Kierrätys vetonaulana
- Kohderyhmän selkeä määrittely
Hankintalogistiikan muokkaaminen on Mattilan mukaan vaatinut paljon työtä. Mattila on koostanut verkoston, joka pystyy toimittamaan raaka-aineita, kuten pyyhkeitä, valmiita tuotteita, tehtaiden ylimääräeriä, sairaalatekstiilejä, armeijan varastoja, työvaate-eriä, luettelee Mattila Globe Hopen raaka-aineita.
- Raaka-aineet kierrätyskamaa
- Hankintalogistiikka
Ompelusalin hyllyt ovat täynnä isoja koreja, jotka ovat pullollaan värikkäitä vaatteita ja kankaita. Suurin osa raaka-aineesta saadaan Suomesta, mutta t-paidat ja paitapuserot hankitaan ulkomailta, koska niitä ei juuri valmisteta Suomessa. Suuret erät ovat hyviä, ne mahdollistavat myös suuret erät omassa tuotannossa.
- Sopivan kokoiset erät
- Osa materiaalista tulee ulkomailta
Osa tuotannosta tehdään Nummelassa. Kaksi ompelijaa tekee mallikappaleet ja ompelee pienet erät. Muut työt tehdään alihankintana Virossa. Ihan taloudellisista syistä tuotanto on ulkomailla. Virossa tuotanto on valmiina, siellä on ammattitaitoa ja kapasiteettia.
- Alihankintana Virosta
- Taloudelliset syyt pakottavat ostamaan tuotantoa ulkomailta
Yrityksellä on isot odotukset tulevaisuudesta. Uusyritysverkoston ja Suomen Jobs and Societyn kilpailussa Luukkala palkittiin vuoden uusyrittäjänä. Ensimmäisen puolen vuoden liikevaihto oli 35 000 euroa. Yritys tavoittelee kasvua viennin avulla.
- Pieneltä alustalta ponnistaminen
- Persoonallinen liikeidea
- Systemaattinen toiminta
- Hyvät kumppanit
- Intoa
- Tarmoa
- Määrätietoisuutta
- Uskoa tulevaisuuteen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti