Nokialla on maailman tehokkain tuotantokoneisto, mutta palvelujen kehittäminen takkuilee. Yritys tekee niistä liian vaikeita.
Yhdysvalloissa 8 %
Maailmanlaajuisesti 37 %
Nokian palveluilla 2011 ehkä 2 Mrd. euroa.
Nokian palveluja ei ole markkinoitu tehokkaasti
Nokian palvelujen arvoa ei ymmärretä
Nokia oppii vähitellen ja parantaa kuin sika juoksuaan
Muutos on Nokialle "oppimisprosessi"
Oppi ei ole vielä mennyt perille
Nokia ei vielä osaa tehdä kuluttajapalveluja
2 kommenttia:
Olen kanssa miettinyt käynnissä olevaa murrosta. Nokia niin kuin myös Microsoft ovat nousseen jättiläisiksi vanhalla logiikalla. Vanhalla logiikalla on vaikea taistella ketterämpiä seuraavan sukupolven otuksia vastaan.
Itse toivon koko että Nokia löytää uransa. Sisällä on monta ihmistä, jotka ymmärtävät jo logiikan ja osaisivat tehdä tuotteita ja palveluja yhdessä asiakkaiden kanssa. Toivottavasti vain tuo loppuunviilattu prosessi saadaan taipumuaan ja erityisesti johtokulttuuri muuttuu tällaista tukevaksi.
Omakohtainen kova kokemus Nokian palveluista liittyy viime syksyyn, jolloin silloin E90-puhelimeni putosi työpaikallani puulattialle. Tässä Nokian asiakaspalvelu petti täysin. Käytännössä minulle jäi siitä maku suuhun, jossa minua syytettiin tahallisesta puhelimen rikkomisesta. Nokia ei korjannut puhelinta. Piti kapulaa huollossa pari viikkoa ja ilmoitti sitten että mikrofoni on revennyt piiristä. Tähänkään päivään mennessä en tiedä miten firman silloisen lippulaivan mikrofoni revitään piiristä irti jättämättä puhelimeen mitään näkiviä merkkejä (päältä kuin uusi). Heidän mielestään vika ei ollut valmistuksessa vaan minussa.
Kyseinen tapaus, pisti tuolloin vähän vihaksi. Onneksi mm. Jussi-Pekka Erkkola, Pauliina Mäkelä ja Pertti Niemistö ovat näyttäneet toisenlaista Nokiaa, jossa ollaan avoimia, luotetaan ja toimitaan yhdessä. :-)
Tässä vielä kuva ks. mikrofonista, mikä tuli huollosta.
Ville, uskon sulkeutuneen Nokian avautumiseen. Väkivahvalla käynnyjätillä ei ole muuta mahdollisuutta.
Sometu-porukka toimii henkisenä tiennäyttäjänä. Ylipäätään yrityselämä maassamme on perin konservatiivista.
Amerikkalaiset näyttävät nyt tahtipuikkoa. Apple tietää, missä sossumediassa mennään, vaikka sekään ei ole mikään avoimuuden esikuva.
Lähetä kommentti