Facebook $10 miljardia
Microsoft haluaa osan Facebookista, kirjoitta Tuomas Hämäläinen. Ohjelmistojätti Microsoft on innostunut internetin yhdestä suosituimmista yhteisösivustoista Facebookista. Asiasta kertoo talouslehti Wall Street Journal.
Sosiaalinen media on nousussa ja Facebookin arvosta on kirjoitettu läpi vuoden 2007. Sille on myös ennustettu uutta kotia pitkän aikaa. Aitan polulla vilisee raharikkaita riiuumiehiä.
WSJ tietojen mukaan Microsoft neuvottelee viiden prosentin Facebook-siivun ostamisesta. Ohjelmistojätin oletetaan olevan valmis maksamaan siivusta 300-500 miljoonaa dollaria. Tuolloin Facebookin hinnaksi määriteltäisiin jopa 10 miljardia dollaria.
Sosiaalinen media on mielenkiintoinen tuote: arvon rakentajia olemme me käyttäjät, jotka tekevät suurimaan osan julkaisun kehittämistyöstä. Käyttäjät eivät tietenkään näissä kaupoissa saa sentin senttiä. Sääli. Mutta samalla tavallahan me ylläpidämme ja sisustamme, joukkoliikennettä, kauppoja, urheilutapahtumia, rokkikonsertteja, ravintoloita ja bensa-asemia.
Wall Street Journalin mukaan myös Microsoftin verivihollinen Google on havitellut siivua Facebookista. Googlella on myös oma yhteisöpalvelu Orkut, joka ei ole kuitenkaan lyönyt läpi muualla paitsi Brasiliassa ja Intiassa.
Olen joskus kirjautunut Orkut palveluun, mutta minustakaan ei tullut sen aktiivista käyttäjää. Aika ajoin käyn katsomassa, onko Intiassa tai Brasiliassa jotain uutta meneillään. Googlesta puheen ollen, innostuin viime viikolla kokeilemaan hakukonejätin uutta verkkopohjaista PowerPointia, joka on oivallinen tuote (Google apps).
Facebookin neuvottelut Googlen ja Microsoftin kanssa ovat toistaiseksi alustavan luonteisia, joten on mahdollista, ettei kumpikaan jätti pääse osille internetin tällä hetkellä kiivaimmin kasvavasta palvelusta. Facebook saattaa jatkaa myös omillaan.
Verkon suurin yhteisösivusto on tällä hetkellä Myspace. Tutkimusyhtiö Forresterin analyytikko Josh Bernoffin mukaan “Facebookista tulee kuitenkin yksi merkittävimmistä alustoista, joten Microsoftille on erittäin tärkeää toimia yhdessä sen kanssa.”
Facebook on käyttäjien luoma tuote. Sama pätee MySpaceen. “User Generated Content” näyttää tässä voimansa.
Gartnerin analyytikko Allen Weiner puolestaan arvelee, että kaupalla Microsoft saisi paitsi pidettyä kilpailijansa Yahoon ja Googlen poissa Facebookista, myös mahdollisuden laajentaa yhteistyötä widget-tyyppisten pikkusovellusten alueella.
Facebook imussa menestyvät myös lisäarvopalvelujen kehittäjät. Käytän myös niitä Facebookissa, vaikka ne tuntuvat oudoilta ja tarpeettomilta. En ole perehtynyt widgettien syvimpään olemukseen, mutta annan niiden silti virrata sivuilleni. Ehkä ideat avautuvat ajan kuluessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti