lauantaina, maaliskuuta 01, 2008

Muotibloggajat vetävät lukijoita Ruotsissa

digitalvillages 1.3.2008 klo 13:13

Mikä on muotia? Kannattaisiko minun esitellä vaatekaappiani, lökäpöksyjäni, farkkujani, virttyneitä t-paitojani, beuty-boxiani ja Loviisan trendikkäimpiä kahviloita ja menomestoja? Saisinko lisää lukijoita? Leikki leikkinä, suutari pysyköön lestissä, mutta kerron kuitenkin vaihteeksi tarinan rapkon toiselta puolelta.

Ruotsalainen lifestyle bloggaaja Ebba von Sydow poikkesi Suomessa ja Hesari teki hänestä persoonallisen jutun. Mutta ei siinä vielä kaikki.

Sain Jaikun kautta tiedon 17.2.2008 Ruotsissa Ebbaa kaksi kertaa suositummasta Bellablondinista, jota lukevat 150 000 klikkaajaa viikossa. Melkoinen saavutus seitsemäntoista vuotiaalta neiti-nörtiltä, joka on blogannut neljätoista vuotiaasta alkaen. Bellablondin = Blondinbella.

Blondinbella! Kirjoitin nimen väärinpäin, mutta väliäkö sillä. Nimi kertoo henkilöstä paljon. Vähemmän lukijoita keräävät perusbloggaajat suhtautuvat kriittisesti nuoriin ja nätteihin neitibloggaajiine, mutta Jarl Kullin on sitä mieltä, että heitä luetaan, koska he ovat "duktiga på att skriva". He kirjoittavat ahkerasti ja suosituimmat muotisöpöläiset tienaavat myös bloggaamisellaan kohtuullisesti. Neit Löwengripillä on yritys, joka huolehtii hänen sponsori-sopimuksista.

I bloggvärlden har skribenter som Blondinbella, 17-åriga Isabella Löwengrip, fått genomslag. Många tjejer verkar ha tagit efter henne. I enkäten är tre av fyra kvinnor. Genomsnittsbloggaren är en yngre kvinna som uppdaterar sin blogg dagligen.

Kuluttamiseen keskittyneiden blogien ja keskustelupalstojen suurkuluttajia ovat puolestaan nuoret ja nuoret aikuiset.

Helsingin yliopisto tutkii kulutusblogeja

Yksi esimerkki ilmiöstä on nuorten tyttöjen ylläpitämät blogit vaateostoksistaan. Bellablondin on ruotsalainen teinibloggaaja, jota lukee 150 000 kävijää viikossa. Seitsemäntoista vuoden ikäinen bloggaaja on Ruotsin blogiavaruuden luetuimpia.

Aihe kiinnostaa Ruotsissa "perinteistä mediaa" ja "aihe kiinnostaa jo akateemista maailmaakin: kulutusblogeista on tekeillä väitöskirja Helsingin yliopistossa". Monet yritykset ovat alkaneet kiinnittää huomiota kuluttajablogeihin ja verkkokeskusteluihin.

Friday, February 22, 2008 Modetjej typisk bloggare.

Den typiska bloggaren är ung, tjej och gillar att läsa om mode, visar en undersökning. Och hon har inget emot att bli kontaktad av företag.Jag har läst mera om bloggaren "Blondinbella". Svenskarna har tagit steget ut mot bloggar och bloggandet i mycket större grad än vad vi har gjort i Finland.

  • Blondinbella är en linslus (Låt unga vara, varför inte?)
  • Modebloggarna - är de ett problem? (Varför är det ett problem att vara populär?)
  • Feministiskt bloggande (inget fel med det heller)
Topplista: Mest bloggade. Könsskillnaderna är tydliga när Sveriges bloggare kartlagts. Ett tusental personer har deltagit i undersökningen Blogg-Sverige som genomförts för tredje året i rad av bloggaren Hans Kullin.
Lähetä kommentti