tiistaina, syyskuuta 18, 2012

Ihminen oppii tekemällä

esasylineho

KUVA: Helge V. Keitel, Sotkamo, Finland (2012)

Sain tänään sähköpostin, joka lupaili laadukkaat kotisivut “halvalla” eli "pikkurahalla". Hieno homma: muistan lapsuudestani lukemani mainokset Allersista ja muista ruotsalaislehdistä, jotka lupasivat GRATIS! –juttuja mainoksissaan. Mielikuva Ruotsista kullan, pullan ja hunajan maana syöpyi mieleeni.

Myöhemmällä iällä opin lukemaan englantia: entistä upeammat FREE! –lupaukset täyttivät mieleni. Amerikkalainen unelma lupaa edelleen, että Internet-markkinointi on tehokasta, tuo uusia asiakkaita pilvin pimein ja jopa suomenkielisissä mainoksissa luvataan ratkaisuja, jotka eivät maksa juuri mitään.

Vanhempana ja hiukan viisaampana (toivottavasti) en enää usko ilmaisiin lounaisiin.

Nokian Lumiaa on mainostettu 200 miljoonalla taalalla Yhdysvalloissa, mutta Apple tekee parasta bisnestä panostamatta markkinointia. Näin meille kerrotaan, mutta en usko Applen "ilmaisiin" saavutuksiin.

Markkinointi, mainonta ja myynti on tolkuttoman kallista puuhaa, sekä epäonnistuessaan että onnistuessaan.

Minä en lupaa ruusutarhaa ilmaiseksi; piikit saattavat tulla pyytämättä ja vähälläkin vaivaal, mutta hyvä tulos vaatii aina paljon systemaattista työtä. Joten varaudutaan huolelliseen ja pitkäjänteiseeen työskentelyyn.

Halvat ratkaisut ovat harvinaisia! Ihmeitä tapahtuu korkeintaan Strömsössä ja elokuvissa. Tapahtuuko ihmeitä Wiirilässä?

En usko! Verta, hikeä ja kyyneleitä pitää edelleen paikkansa.

Lähetä kommentti