keskiviikkona, marraskuuta 26, 2008

Nyt on myynnin aika - Kolumni - Tietoviikko

Mikko Setälä kirjoittaa TiVi-kolumnissaan "Nyt on myynnin aika".

Nyt on myynnin aika - Kolumni - Tietoviikko: "Nyt on myynnin aika. Suuren Pohjan Sodan jälkeen Ruotsin kansantalous oli kuralla.

Kaupan arveltiin piristävän taloutta ja vuonna 1731 göteborgilaiset perustivat Itä-Intian Kauppakomppanian. Sillä oli laajat oikeudet myydä tuontitavaraa niin Ruotsiin kuin maan ulkopuolellekin sekä velvollisuus maksaa veroja valtiolle kunkin suoritetun matkan jälkeen.

Aluksi Itä-Intian Kauppakomppania menetti joka neljännen laivan lasteineen, mutta kauden lopulla kaikki matkat onnistuivat erinomaisesti. Kauppakomppanian ensimmäiset 35 vuotta olivat erittäin menestyksellisiä. Matkat antoivat sijoittajille keskimäärin noin 40 prosentin tuoton sijoitetulle pääomalle.

Kauppakomppanian menestys perustui markkinoiden tarpeiden ymmärtämiseen, kaupankäynnin ja merenkulun osaamiseen sekä hallittuun riskinottoon.

Kauppakomppanian synnyttämä kaupankäynnin perintö elää edelleen voimakkaana, ja suomalaisissakin kauppakeskuksissa on helppo bongata maamme entisestä länsiosasta kotoisin olevia kauppaketjuja kuten Hemtex, Clas Ohlson, Din Sko, Indiska, Biltema, H&M, JC, OnOff, PoP, Gina Tricot ja KappAhl, Ikeasta puhumattakaan.

Kaikkien näiden liikeidea perustuu siihen, että ne ymmärtävät asiakkaittensa tarpeita, tuovat tai teettävät tavarat halvalla muualla ja ennen kaikkea myyvät ja markkinoivat ahkerasti.

Tietojenkäsittely­palvelu­yritysten liikevaihto työntekijää kohden oli Suomessa Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna 146 000 euroa ja kokonaispääoman tuotto hieman alle seitsemän prosenttia.

Kaikkien innovaatioiden, harkitun riskinoton ja tuhansien ihmisten työpanoksen seurauksena saatu tuotto pääomalle on vain hieman parempi, kuin mitä pankit maksavat kenelle tahansa – ilman mitään työpanosta.

Jos olisin töissä tällaisessa firmassa, olisin Syvästi Huolissani."

Koko kolumnin luettuani olen tietenkin sataprosenttisesti samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Myyntimiehiä ja naisia tarvitaan, koska muuten innovaatiot jäävät T&K osastoille odottamaan aikoja parempia. Huonoja esimerkkejä Suomesta löytyy pilvin pimein.


Lähetä kommentti