keskiviikkona, toukokuuta 07, 2008

Asiakkuuden hallinta taskussa

CSI Helsinki tuot Microsoft crm-sovellukset Nokian puhelimiin. Myyntimiehet ja -naiset eivät tulevaisuudessa tarvitse raahata pöytäkoneitaan tai edes läppäreitään duunimatkoilla. Lösyin pienen artikkelin, joka kertoi "CSI Helsinki Oy on tuomassa markkinoille Nokian Symbian Series 60-puhelimille sovitetut Microsoftin crm-sovellukset".

Tätä kirjoittaessani en tiedä, miltä vuodelta tuo lähteenä käyttämäni lehtileike on. Olettaisin, että vuonna 2006 tai 2007. Artikkelissa kerrottiin edelleen, että Microsoft-yhteistyö aloitettiin vuonna 2003.

Tuotteen nimi on AbileDynaMitt ja se on tehty AbileMobile nimisessä yrityksessä Virossa. Yrityksen omistavat yhdessä CSI Helsinki ja FieldForce Solutions Oy taustavoimat. CSI Helsingin kehitysjohtaja Jukka Partanen sanoo, että Abilen tuotteet on tarkoitus myydä myös kansainvälisesti.

"Suomen jälkeen tulevat todennäköisesti Britannia ja Saksa", kertoo Jukka Partanen Kauppalehdessä.

Partasen mielestä olisi parempi puhua "asiakassuhteen johtamisesta". Kysymyksessä on ensimmäinen kerta, kun Microsoftin CRM-ohjelmisto saadaan Suomessa Nokian puhelimiin, koska aikaisemmin ratkaisut ovat vaatineet Microsoftin käyttöjärjestelmällä toimivan päätelaitteen.

Artikkelissa kerrotaan edelleen, että "crm:ssä on nyt meneillään toinen aalto". Erityisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä on iso tarve saada käyttöön helppokäyttöisiä ratkaisuja, sellaisia, jotka ovat huomattavasti yksinkertaisempia kuin suurten toimittajien crm-tuotteet.

"Kaikki asiakastapahtumat pitäisi saada crm-järjestelmiin", Partanen painottaa.

AbileMobilelle oli silloisen informaation aikana "1.0-tasolla ja menossa pilottiprojekteihin". Toimitusjohtaja Timo Engströmin mukaan "Nokian sertifiointi sille on jo saatu".

"Ensimmäiset asiakkaat käyttävät Abile DynaMittia todennäköisesti loka-marraskuussa", kerrottiin, mutta oliko 2006 vai 2007, sen joudun tarkistamaan.

Mobiisuus näkyy järjestelmässä: "Mukaan voidaan helposti liittää kännykkäkameralla otettuja kuvia tai äänitiedostoja (mp3). Myyntityön ei tarvitse olla pelkän tekstin varassa."

Hyvä niin, tekniikka kehittyy, ratkaisut ovat entistä pienempiä ja vapauttavat ajasta ja paikasta. Onko systeemi liitettävissä mihin tahansa crm-järjestelmään? Miten paljon mobiili-integraatio maksaa?
Lähetä kommentti