sunnuntaina, maaliskuuta 30, 2008

Danske Bank on Sampo Pankki

IT-asiantuntijan mielestä "Sampo jätti testauksen puolitiehen". Nordea ja OP-keskus tekivät omat ohjelmistoremonttinsa pikkuhiljaa.

Danske Bank täräytti oman muutoksensa tavalla, joka tuotti yrityksille "huonoa mainetta". Ongelmia esiintyi monilla tasoilla.
  1. verkkosivut olivat tiistai-aamupäivällä nurin
  2. verkkopankin toiminnassa oli ongelmia
  3. osassa liitetapahtumia tapahtuman seliteteksti oli väärä
  4. yritystilien saldot eivät näkyneet oikein
  5. pankkikortin kanssa oli ongelmia (koin ongelmat henkilökohtaisesti)
Tanskalaiset ottivat riskin tietoisesti. Järjestelmän uudistamisessa sovellettiin "Irlannin mallia". Monet muut pankit ovat uusineet järjestelmänsä vähitellen.

Teknillisen korkeakoulun tietotekniikan laitoksen tutkija Timo Kiravuo arvelee Kauppalehdessä, että "Sampi Pankilta on jäänyt testaamatta vaihe, jossa uudelle ohjelmistolle tulle yhtäkkiä valtava määrä asiakkaita.
  1. ohjelmia on testattu
  2. suurien asiakasmäärien testaaminen on jäänyt heiltä väliin
Ohjelmoinnissa tapahtuu aina virheitä. Siksi ohjelmia pitää testata riittävillä volyymeilla ja datamäärillä. Ongelmat nousevat pintaan, kun käyttäjiä on paljon.

Miten ELMAS:ta voidaan soveltaa tällaisissa sovelluksissa?
Lähetä kommentti