maanantaina, elokuuta 27, 2007

Vuorovaikutteisuus

Netin keskustelupalstat ja blogit ovat jo aktiivisia keskustelupaikkoja yritysten toiminnasta ja tuotteista. Keskustelut ovat kuitenkin yksisuuntaisia, jos yritykset eivät osallistu niihin. Blogeissa käydään paljon ulkopuolista keskustelua. Totta on, harvat suomalaisyritykset ovat oivaltaneet vuorovaikutteisten medioiden käyttökelpoisuuden.

Useimpien yritysten verkkopalvelut ovat samalla tavalla yksisuuntaisia: niistä puuttuu kuluttajan mahdollisuus saada äänensä kuuluville. Web 2.0 on nostanut pintaan vuorovaikutteisuuden uudella tavalla, vaikka vuorovaikutteisuuden lupaus on ollut tarjolla toistakymmentä vuotta.

Internetin käyttäjäyhteisöt voisivat parhaimmillaan toimia yrityksille kultakaivoksena tuotekehityksessä ja uusien ideoiden kehittämisessä. Harva suomalaisyritys on kuitenkaan vielä keksinyt, miten noita hyviä ideoita voisi lähteä netistä louhimaan.

Lähetä kommentti