perjantaina, heinäkuuta 13, 2007

Suomalaisuus myyntivalttina

Antti Hatvala, Kauppalehti päättää kolumninsa näin: ”Tulevaisuuteen keskittymisen sijasta suomalaiset korostavat liikaa sinivalkoisuutta ja perinteitä. Ne eivät kuitenkaan tunnu kiinnostavan kuluttajia. Suomalaisten alan tekijöiden olisikin korkea aika katsoa eteenpäin ja ottaa selville, mikä nykykuluttajia oikeasti kiinnostaa. 2000-luvulla kuluttaja on kuningas.”

MUUTOSTEN HAVAITSEMINEN JA TOIMENPITEET

Jos muuttuneet kulutustottumukset vievät yrityksen konkurssiin, silloin muutoksen seuraaminen, asiakassuhteiden hoitaminen, tuotteiden ja palveluiden kehittäminen eivät ole seuranneet muuttuvien tarpeiden kehitystä. Sinivalkoisuuden lippulaivaksi luotiin aikoinaan ”Avainlippu – Suomen tunnetuin alkuperämerkki”.

Avainlippu rakentaa mielestäni nostalgista Suomi-kuvaa, mutta epäilen sen toimivuutta globaaleilla markkinoilla. Monet valmistajat ovat saattaneet nojautua liian kauan Avainlipun lumovoimaan.

NOSTALGINEN AVAINLIPPU

”Avainlippu on Suomen tunnetuin alkuperämerkki. Se kertoo, että tuote on tehty Suomessa tai että palvelu on tuotettu Suomessa. Avainlipulla merkittyihin tuotteisiin ja palveluihin voi luottaa - ne on suunniteltu suomalaisia kuluttajia varten. Siksi suomalainen neule tai voide tuntuu hyvältä iholla, suomalaiset kengät istuvat jalkaan ja suomalaiset tuolit kestävät isältä pojalle. Suomalaisessa palvelussa puolestaan on reilun pelin meininki. Avainlipun käyttöoikeuden myöntää Suomalaisen Työn Liiton alkuperämerkkitoimikunta.”

GLOBAALIN BRÄNDIN RAKENTAMINEN

Monet suomalaiset kulutustuotteiden valmistajat joutuvat miettimään brändi- ja globaalistrategiansa uusiiksi. Hintakilpailukykyä ei korkean kustannustason takia löydy, brändin rakentaminen on pitkäjänteistä puuhaa, helppoja ratkaisuja ei ole tarjolla. Ehkä lääkkeeksi tarvitaan entistä laajempaa maailmanlaajuista verkottumista. Suomalaisuus ei enää yksin takaa mitään. Avainlipun tilalle tarvittaisiin maailmanlaajuistumista tukevaa tuotteistamista ja brändäystä.

LYHYT LISTA

Suomalaisten tuotemerkkien puolustajien joukko on vähälukuinen: Fiskars, Iittala, Marimekko, Nanso, Palmroth, Skanno, Martela, Artek…

”Suomalainen kuluttaja haluaa ostaa kotimaisia tuotteita ja käyttää kotimaisia palveluita. Luotettava Avainlippu vahvistaa sekä tuotteesta että sen valmistajasta syntyvää positiivista mielikuvaa”, valistavat Avainlipun nettisivut.

”Jos jokainen suomalainen ostaisi 5 eurolla viikossa enemmän kotimaisia tuotteita, saisi 20 000 suomalaista työtä vuodeksi.”

Suomalaisten vahvojen kuluttajabrändien listaa ei ole pituudella pilattu. Kone- ja elektroniikkapajoja on saman verran: Nokia, Metso, Wärtsilä, Sisu, Ponsse…

Tätä kirjoittaessani yllätyin, miten vähän näitä brändien alkuja on. Puupuolelta mieleen nousee Lapset.

Luotin listojen laadinnassa tajunnanvirtaan. En lähtenyt etsimään brändeiksi itseään luokitteleviä brändejä.

Ei kommentteja: