keskiviikkona, tammikuuta 31, 2007

F-Secure

F-Securen vuoden 2006 kokonaisliikevaihto kasvoi 31 prosenttia 80,7 miljoonaan euroon. Edellisvuoden liikevaihto oli vajaat 62 miljoonaa.Viime vuoden liikevoitto ilman kertaluonteista alaskirjauskulua oli vajaat 14 miljoonaa, kun se edellisvuonna oli 7,4 miljoonaa. Liikevoitto siis kasvoi lähes kaksinkertaiseksi.

Minulla ei ole ollut tarkkaa kuvaa F-Securen liiketoiminnasta. Olemme käyttäneet sekä heidän, että Nortoning tuotteita, mutta näidn ensimmäisen aallon nettifirmojen liiketoiminta on sittenkin jäänyt hämäräksi. Monesta muusta suomalaisesta pk-hightechistä poiketen, F-Secur on ylläpitänyt suhteellisen korkeaa profiilia. Muutamat avainhenkilöt ovat lähes julkimoita.

Mietin, mitä hyötyä yrityksillä on matlasta profiilista, näkymättömyydestä, tuntemattomuudesta? Toisaalta ymmärrän, ettei B-to-B toiminnassa tarvitse olla näkyvä suurelle yelisölle. Toinen tie liittyy sitten netti- ja blogosphere näkyvyyteen. Nokia on ymmärykseni mukaan avautumassa. Kännykkäjätti joutuu pelaamaan Applen, Googlen, Yahoon, YouTuben yms. esimerkkien mukaisesti.

Jorma Ollilla esiintyi näkyvästi julkisuudess, eikä ole vieläkään kadonnut Board Roomin sikarinsavuiseen hämyyn. Olli-Pekka Kallasvuo ei myöskään kaihda julkisuutta. Mutta meillä on tuhansia yrityksiä, joista suuri yleisö ei tunne ketään. Nämä ovat valintoja.

Ei kommentteja: