Riittävän laaja ja ostokykyinen vaikutus- eli markkina-alue on kaupan tai palvelujen piirissä toimivan yrityksen elinehto.
Oikea sijainti suhteessa “periferiaan” on välttämätön. Koska lukuiset yritykset toimivat samalla periferian, saman asiakaskunnan, varassa, ne sijoittuvat samoille paikkakunnille ja muodostavat kauppa- ja palvelukeskuksia.
Tärkeimpiä yritysten ja niiden muodostaman keskuksen vaikutusalueen muodostumista sääteleviä tekijöitä ovat mm.
Oikea sijainti suhteessa “periferiaan” on välttämätön. Koska lukuiset yritykset toimivat samalla periferian, saman asiakaskunnan, varassa, ne sijoittuvat samoille paikkakunnille ja muodostavat kauppa- ja palvelukeskuksia.
Tärkeimpiä yritysten ja niiden muodostaman keskuksen vaikutusalueen muodostumista sääteleviä tekijöitä ovat mm.
- alueen väestön määrä,
- tiheys ja jakauma,
- alueen väestön ostovoima ja sen jakauma sekä se väestöpohjan suuruus, jota yrityksen ja samalla kyseisen keskuksen tarjoamat palvelut edellyttävät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti